De Belgische kunstenaar en curator Erich Weiss ging aan de slag in het Administrative Building of the Municipal Committee of the Communist Party in het Tsjechische Brno. A White Space in a White House – een witte ruimte in een wit huis - is een eerbetoon aan de emblematische tentoonstelling ‘A White Space in a White Space’ van Stano Filko, Miloš Laky en Ján Zavarský in het House of Arts in Brno in 1973. De installatie van een billboard buiten en interventies binnen in het gebouw, gepaard met een gratis publicatie en een experimentele film. Het was een van de belangrijkste exposities in de geschiedenis van de moderne kunst in Tsjechië. De drie artiesten lieten de sfeer van wetenschap en technologie achter zich om te streven naar een ruimtelijke beleving van de kleur wit, en om het schilderen gelijk te stellen aan een mystieke ervaring. Geheel onpersoonlijk werden voorwerpen en materialen (kartonrollen, vilt…) wit geschilderd. Het werd gezien als een overstijging van de grenzen van de objectieve wereld.
Het toonaangevende kunstexperiment was de inspiratie voor de interventies die kunstenaar Erich Weiss deed in de binnen- en buitenruimte van het ‘Witte Huis’ in Brno. Sommige ingrepen zijn geïnspireerd op de copyleftinstructies van de conceptuele kunstenaar Lawrence Weiner. De interventie is ook een eerbetoon aan de beroemde ingreep van Yves Klein in twee andere zinnebeeldige modernistische gebouwen, Haus Lange en Esters, waar hij zijn ‘lege’ witte kamer creëerde. Je kunt het zien als een eigentijdse versie van de originele tentoonstelling en een hommage aan de architecten van het gebouw. Zij zijn erin geslaagd een schitterend wit modernistisch meesterwerk neer te zetten, dat zijn karakter en onafhankelijkheid heeft weten te bewaren onder alle ingrijpende functiewijzigingen die het gebouw in zijn korte geschiedenis heeft ondergaan.
Erich drukte manifestachtige postkaarten en uitnodigingen die verspreid werden naar een breed publiek. Op die manier nodigde hij iedereen uit om met een vernieuwde blik opnieuw kennis te maken met onder meer de oude cinema en andere vergeten ruimtes in het gebouw.
Expo in Kaunas, Culturele Hoofdstad van Europa 2022
Momenteel is 'White Space in a White House' te bewonderen op de toonaangevende internationale tentoonstelling Modernism for the Future 360 365 in het voormalige Postgebouw van Kaunas (Litouwen). De expo werd plechtig geopend door de premier en de minister van cultuur van Litouwen naar aanleiding van de inhuldiging van Kaunas als Europese Culturele Hoofdstad 2022.
Erich Weiss, geboren in Waregem, woont en werkt in Barcelona en Gent.
Meer over Erich Weiss en het project / More about Erich Weiss and the project
A WHITE SPACE IN A WHITE SPACE is the title of one of the most important exhibitions in the history of Modern art in the Czech Republic. This joint initiative of three artists—Stano Filko, Miloš Laky, and Ján Zavarský—left behind the sphere of science and technology in order to reach a spatial experience of the color white, and to equate painting to a mystical experience.
White paint was applied, without any personal gesture, onto various objects and materials (i.e., carton tubes, felt)—it considered as a sign of transcendence beyond the the boundaries of the objective world. The exhibition was shown in Brno in 1973.
This emblematic art experiment served as inspiration for the interventions artist Erick Weiss planned for the indoor and outdoor space of the White House building of Brno. Some of them will be inspired on copyleft instructions by conceptual artist Lawrence Weiner. The intervention is also a tribute to Yves Klein’s famous intervention in another emblematic modernist building, Haus Lange/Esters, where he created his ‘Empty’ white room. It is like a contemporary version of the original exhibition and serves also as a tribute to the building’s architects, who managed to construct a splendid white modernist masterpiece, that is capable to maintain its character and independence under all radical changes in function it suffered in its short history.
Erich printed a kind of manifesto-like postcards and invitations that were spread to a large public, combines with a press conference. That way he invited everybody to reacquaint among other things with the old cinema and other forgotten spaces in the building with fresh eyes.