Q&A Webinar
- Jo Caudron - Zie jij regionale verschillen in Vlaanderen in ontwikkeling met betrekking tot digitalisering?
- Jo Caudron - Wat zijn de drie meest cruciale adviezen die je voor ondernemingen of organisaties kan meegeven?
- Kris Dekeyzer - Wat verstaan we onder data?
- Kris Dekeyzer - Je kan veel met data. We spreken over data, maar wat met GDPR? Hoe gaan we hier mee om in dit project?
- Kris Dekeyzer - Mijn bedrijf zet geen producten of diensten op de markt die gerelateerd zijn aan data. Wat kan het project dan voor mij betekenen?
- Kris Dekeyzer - Zullen we als deelnemer andere kosten hebben naast het beschikbaar stellen van een medewerker of zaakvoerder om deel te nemen aan de workshops?
- Kris Dekeyzer - Kunnen we geholpen worden om voor dit project data te meten en selecteren?
- Johan De Gelas - Als ik mijn data product in de Cloud opbouw, wordt dit niet heel duur en wachten we niet beter nog wat?
- Johan De Gelas - Waar zitten de grote verschillen tussen Cloud spelers zoals Google, Amazon Web Services, Azure en anderen?
- Johan De Gelas - Wanneer je als bedrijf in het Microsoft ecosysteem zit, is het dan beter om met Azure aan de slag te gaan?
- Johan De Gelas - Hoe sta je tegenover datalakes i.p.v. datawarehouses?
- Patrick Reyntjens - Als bedrijf ben je vooruitstrevend en dagelijks actief met data. Rondom jou zijn veel bedrijven die mogelijks ook over veel data beschikken maar het niet gebruiken... Welk advies kan je hen geven?
- Patrick Reyntjens - Hoeveel van dergelijke bedrijven zijn er als GEOxyz?
- Patrick Reyntjens - Wat is de ambitie van jullie bedrijf?
Zie jij regionale verschillen in Vlaanderen in ontwikkeling met betrekking tot digitalisering?
Jo Caudron:
Ik ga eerlijk zijn, persoonlijk bij klanten van België tot Noorwegen zijn er verschillen, maar deze zijn niet bepaald door de regio. Deze zijn vooral bepaald door attitude. Zelfs in conservatieve regio’s heb je bedrijven die heel vooruitstrevend zijn. Het is kort door de bocht om te stellen en zeggen dat bepaalde regio’s voorop lopen. In elke regio heb je drijvers en mensen/bedrijven die afwachten. Anderzijds zie je dat lokaal initiatieven worden genomen (b.v. Leiedal regio) dat er samengewerkt wordt door de overheid met het onderwijsveld, economie, … en dit zorgt voor bepaalde synergiën en dat versnelt natuurlijk kennis en economie.
Wat zijn de drie meest cruciale adviezen die je voor ondernemingen of organisaties ken meegeven?
Jo Caudron:
Er is één heel belangrijke: kijk wat er om je heen gebeurt (hoe klein ook), want het kan de toekomst zijn. Probeer te begrijpen wat je ziet. Het belangrijkste instrument is dat je daaruit toekomstvisie ontwikkelt. De rest gebeurt en komt vanzelf.
Wat verstaan we onder data?
Kris Dekeyzer:
Data is een ruim begrip, data zit overal. Er zijn geen bedrijven of organisaties die geen data creëren of verzamelen.
Fysieke data, zoals bijvoorbeeld Excels, logs, daarnaast hebben we ook virtuele zaken, websites, bestellingen. Er is een grote hoop data en met dit project willen we organisaties en bedrijven laten inzien dat er verschillende mogelijkheden zijn. De hoofdvraag wat is kwalitatieve data? We hebben data en voegen daarbij Imagineering en creativiteit aan toe. We zijn niet gestart met een probleem maar met een systeem met data als grondstof.
Je kan veel met data Jullie spreken over data maar er is zoiets als GDPR…. Hoe gaan jullie hier mee om in dergelijk project?
Kris Dekeyzer:
We zijn er bewust van dat dit een heel belangrijk aspect. We starten niet: wat mogen we niet.
Doen is niet uitgaan van de beperkingen, want dit leidt tot standaard alledaagse oplossingen. We zullen met de deelnemers een NDA afsluiten en anonimiseren waar nodig. We willen wel ongeremd omgaan met data en dan in een volgende stap gaan bepalen wat kan en niet kan, dus echt innovatie denken.
Ik heb een bedrijf die helemaal geen nieuwe producten of diensten op de markt zet die gerelateerd zijn aan data. Wat kan het project dan voor mij betekenen?
Kris Dekeyzer:
Data zit overal zelfs als het niet Core is en integendeel, het kan voor het bedrijf een eyeopener zijn. Elk bedrijf heeft data. Daarmee aan de slag gaan kan naar bovenbrengen dat het innovatiepotentieel heel hoog is. Het is belangrijk van elkaar te leren en juist die kruisbestuiving tussen desingers, experten, bedrijven en overheden zorgt. We gaan niet alles voorkauwen, wij gaan geen vis geven maar leren vissen.
Zullen wij als deelnemer andere kosten hebben naast het beschikbaar stellen van een medewerker of zaakvoerder om deel te nemen aan de workshops?
Kris Dekeyzer:
Deelnemen aan de workshop niet, wel kosten als organisatie, bv. Kleine investeringen in het capteren van data. Het kan dus meer aanzien worden als een investering meer dan een kost. Het gaat over de opportuniteiten zien en deze gaan bundelen en vertalen binnen de onderneming. De keuze ligt aan de ondernemen om te kijken hoe ver hij hier in wil gaan.
Kunnen jullie helpen om welke data te meten en selecteren voor dit project?
Kris Dekeyzer:
We zijn met experts en ervaringsdeskundigen en we gaan kijken welke data er is en is deze waardevol. Wat zit er in het visnet en wat kunnen we als waardevol gaan zien. Hoe kunnen we meten en registreren; soms doen ze dat al maar weten ze het niet. Wij gaan hun hiermee begeleiden en ondersteunen.
Als ik mijn data product in de Cloud opbouw, wordt dat niet heel duur wachten we beter niet?
Johan De Gelas:
Uw huidige data architectuur kan niet zomaar overgezet worden naar de Cloud en vaak hebben de huidige systemen een “overcapaciteit”. Start niet te groot, experimenteer, start met een aantal kleine datasets en bekijk best-practices. Het is belangrijk om te experimenteren en de policy op punt te zetten (bv. Niet geoptimaliseerde bevragingen) en aangezien het pay-as-you go kan je schalen met controle van je kosten.
Waar zitten de grote verschillen tussen Cloud spelers zoals Google, Amazon Web Services, Azure…?
Johan De Gelas:
Die verschillen zijn vrij klein. HOWEST heeft zelf de vergelijking gemaakt. Er is geen reden om voor de ene of de andere te kiezen. Kort door de bocht zien we accenten zoals gebruiksgemak, flexibiliteit, iets sneller implementatie… In het Vlaamse landschap is Azure een grote stijger, momenteel waarschijnlijk marktleider.
Hoe sta jij tegenover datalakes i.p.v. datawarehouses?
Johan De Gelas:
Dit is een complexe vraag; een datalake is een nieuwere vorm van datawarehouse waar verschillende bronnen worden geïntegreerd; de voordelen is dat men vlotter met ongestructureerde data aan de slag kan, maar nadeel is dat het opnieuw een grote database wordt en een single point of failure. Belangrijk is om een modulaire approach te hebben en op te delen in kleinere datalakes.
Als bedrijf ben je vooruitstrevend en ben je dagelijks actief met data. Rondom jou zijn veel bedrijven die mogelijks ook over veel data beschikken maar het niet gebruiken… welk advies kan je hen geven?
Patrick Reyntjens:
Het belangrijkste is er gewoon aan beginnen en stap voor stap dat proces te verfijnen. Direct de oplossing heb je nooit. We proberen vooruitstrevend te zijn in data acquisitie en betrekken onze klant heel nauw. We kijken eerst naar de “low-hanging-fruit” en werken van daaruit verder.
Wat is jullie ambitie?
Patrick Reyntjens:
Onze ambitie is om verder goede mensen te vinden en deze efficiënt in te zetten. We kijken uit om dicht bij huis de data acquisitie te doen. We moeten deze kennis gaan vormen want zonder mensen is de data niks. Ervaring en expertise is het fundament van het verhaal.
De sensoren evolueren zo snel data verzamelen geen probleem wordt. De vraag is: wat heb je juist nodig. Een valkuil is dat men zichzelf niet verliest in technologie. Eerst het vraagstuk van de klant oplossen en een evenwicht zoeken in deze.
Op vandaag werken we in functie van de dataverzameling, om op deze manier een oplossing te vinden. Ook die data opbouwen en verzamelen en die later van pas kan komen naar nieuwe oplossingen. Het belang van historische data is niet te onderschatten.